UMC Utrecht

Bekijk hier alle publicaties die over en door het UMC Utrecht gemaakt zijn.

16 ervaringsverhalen over duurzaamheid in het UMC Utrecht


Gaten

“Als ambassadeur begeleid ik mijn kleine team bij het maken van het rooster en zorg ervoor dat het rooster rondkomt. Ook als er gaten in het rooster vallen, ga ik met mijn collega’s in gesprek om er toch samen uit te komen. Soms moeten collega’s dan concessies doen. Het belangrijkste is dat we open met elkaar in gesprek gaan en mensen wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid.”


Keuzevrijheid

Bianca en haar team doen sinds begin 2018 aan zelfroosteren. In de laatste meting geven ze deze werkwijze een 7,3. “Door het zelfroosteren is de werkdruk niet minder, maar de werkdrukbeleving verantwoord. Medewerkers hebben meer keuzevraagheid. Ik blijf graag bij het UMC Utrecht ondanks al die kilometers die ik afleg!”

Bij zelfroosteren zijn medewerkers samen verantwoordelijk voor het indelen van een flexibel werkpatroon in een kloppend rooster. Zij houden zich hierbij aan de afspraken die gelden over dienstbezetting en arbeidstijden. Zelf het rooster maken draagt bij aan de duurzame inzetbaarheid van medewerkers en geeft mensen meer mogelijkheden om hun eigen tijd in te delen, zodat ze een betere balans kunnen vinden tussen werk en privé.


Tevredenheid

Wat opvalt uit het recente onderzoek naar zelfroosteren, is dat de tevredenheid toeneemt naarmate een afdeling het langer doet. “Dat is ook mijn ervaring als medium care verpleegkundige en ambassadeur zelfroosteren op de afdeling. Medewerkers die in het begin pessimistisch waren, zien nu de voordelen van deze manier van roosteren. Het is soms zoeken naar wat het beste werkt voor iemand, dat is voor iedereen anders. Ik vind het prettig om avonddiensten te draaien, omdat ik dan de file omzeil – ik woon zeventig kilometer verderop. Anderen willen graag een dagdienst werken vanwege de kinderopvang.”

“Het belangrijkste
is dat we open met
elkaar in gesprek gaan
en mensen wijzen
op hun eigen

verantwoordelijkheid.”
“Het belang-
rijkste is dat we
open met elkaar
in gesprek gaan 
en mensen

wijzen op hun
eigen verant-
woordelijkheid.”

Bij zelfroosteren zijn medewerkers samen verantwoordelijk voor het indelen van een flexibel werkpatroon in een kloppend rooster. Zij houden zich hierbij aan de afspraken die gelden over dienstbezetting en arbeidstijden. Zelf het rooster maken draagt bij aan de duurzame inzetbaarheid van medewerkers en geeft mensen meer mogelijkheden om hun eigen tijd in te delen, zodat ze een betere balans kunnen vinden tussen werk en privé.


Tevredenheid

Wat opvalt uit het recente onderzoek naar zelfroosteren, is dat de tevredenheid toeneemt naarmate een afdeling het langer doet. “Dat is ook mijn ervaring als medium care verpleegkundige en ambassadeur zelfroosteren op de afdeling. Medewerkers die in het begin pessimistisch waren, zien nu de voordelen van deze manier van roosteren. Het is soms zoeken naar wat het beste werkt voor iemand, dat is voor iedereen anders. Ik vind het prettig om avonddiensten te draaien, omdat ik dan de file omzeil – ik woon zeventig kilometer verderop. Anderen willen graag een dagdienst werken vanwege de kinderopvang.”


Gaten

“Als ambassadeur begeleid ik mijn kleine team bij het maken van het rooster en zorg ervoor dat het rooster rondkomt. Ook als er gaten in het rooster vallen, ga ik met mijn collega’s in gesprek om er toch samen uit te komen. Soms moeten collega’s dan concessies doen. Het belangrijkste is dat we open met elkaar in gesprek gaan en mensen wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid.”


Keuzevrijheid

Bianca en haar team doen sinds begin 2018 aan zelfroosteren. In de laatste meting geven ze deze werkwijze een 7,3. “Door het zelfroosteren is de werkdruk niet minder, maar de werkdrukbeleving verantwoord. Medewerkers hebben meer keuzevraagheid. Ik blijf graag bij het UMC Utrecht ondanks al die kilometers die ik afleg!”