16 ervaringsverhalen over duurzaamheid in het UMC Utrecht


Gaten

“Als ambassadeur begeleid ik mijn kleine team bij het maken van het rooster en zorg ervoor dat het rooster rondkomt. Ook als er gaten in het rooster vallen, ga ik met mijn collega’s in gesprek om er toch samen uit te komen. Soms moeten collega’s dan concessies doen. Het belangrijkste is dat we open met elkaar in gesprek gaan en mensen wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid.”


Keuzevrijheid

Bianca en haar team doen sinds begin 2018 aan zelfroosteren. In de laatste meting geven ze deze werkwijze een 7,3. “Door het zelfroosteren is de werkdruk niet minder, maar de werkdrukbeleving verantwoord. Medewerkers hebben meer keuzevraagheid. Ik blijf graag bij het UMC Utrecht ondanks al die kilometers die ik afleg!”

Bij zelfroosteren zijn medewerkers samen verantwoordelijk voor het indelen van een flexibel werkpatroon in een kloppend rooster. Zij houden zich hierbij aan de afspraken die gelden over dienstbezetting en arbeidstijden. Zelf het rooster maken draagt bij aan de duurzame inzetbaarheid van medewerkers en geeft mensen meer mogelijkheden om hun eigen tijd in te delen, zodat ze een betere balans kunnen vinden tussen werk en privé.


Tevredenheid

Wat opvalt uit het recente onderzoek naar zelfroosteren, is dat de tevredenheid toeneemt naarmate een afdeling het langer doet. “Dat is ook mijn ervaring als medium care verpleegkundige en ambassadeur zelfroosteren op de afdeling. Medewerkers die in het begin pessimistisch waren, zien nu de voordelen van deze manier van roosteren. Het is soms zoeken naar wat het beste werkt voor iemand, dat is voor iedereen anders. Ik vind het prettig om avonddiensten te draaien, omdat ik dan de file omzeil – ik woon zeventig kilometer verderop. Anderen willen graag een dagdienst werken vanwege de kinderopvang.”

“Het belangrijkste
is dat we open met
elkaar in gesprek gaan
en mensen wijzen
op hun eigen

verantwoordelijkheid.”
“Het belang-
rijkste is dat we
open met elkaar
in gesprek gaan 
en mensen

wijzen op hun
eigen verant-
woordelijkheid.”

Bij zelfroosteren zijn medewerkers samen verantwoordelijk voor het indelen van een flexibel werkpatroon in een kloppend rooster. Zij houden zich hierbij aan de afspraken die gelden over dienstbezetting en arbeidstijden. Zelf het rooster maken draagt bij aan de duurzame inzetbaarheid van medewerkers en geeft mensen meer mogelijkheden om hun eigen tijd in te delen, zodat ze een betere balans kunnen vinden tussen werk en privé.


Tevredenheid

Wat opvalt uit het recente onderzoek naar zelfroosteren, is dat de tevredenheid toeneemt naarmate een afdeling het langer doet. “Dat is ook mijn ervaring als medium care verpleegkundige en ambassadeur zelfroosteren op de afdeling. Medewerkers die in het begin pessimistisch waren, zien nu de voordelen van deze manier van roosteren. Het is soms zoeken naar wat het beste werkt voor iemand, dat is voor iedereen anders. Ik vind het prettig om avonddiensten te draaien, omdat ik dan de file omzeil – ik woon zeventig kilometer verderop. Anderen willen graag een dagdienst werken vanwege de kinderopvang.”


Gaten

“Als ambassadeur begeleid ik mijn kleine team bij het maken van het rooster en zorg ervoor dat het rooster rondkomt. Ook als er gaten in het rooster vallen, ga ik met mijn collega’s in gesprek om er toch samen uit te komen. Soms moeten collega’s dan concessies doen. Het belangrijkste is dat we open met elkaar in gesprek gaan en mensen wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid.”


Keuzevrijheid

Bianca en haar team doen sinds begin 2018 aan zelfroosteren. In de laatste meting geven ze deze werkwijze een 7,3. “Door het zelfroosteren is de werkdruk niet minder, maar de werkdrukbeleving verantwoord. Medewerkers hebben meer keuzevraagheid. Ik blijf graag bij het UMC Utrecht ondanks al die kilometers die ik afleg!”

Over ons

'De beste zorg voor nu en in de toekomst'



Omdat ieder mens de beste zorg verdient, legt het UMC Utrecht de lat voortdurend hoog. Het resultaat: vernieuwende, toonaangevende behandelingen die beantwoorden aan de zorgbehoeften van nu en de toekomst. De bijzondere kennis die hiervoor nodig is, ontwikkelen we samen met patiënten(organisaties) en diverse partners. In teamverband werken we aan oplossingen voor grote, medische vraagstukken. Per individuele patiënt wordt gekeken welke behandeling bij hem of haar past. Alles wat wij doen, is erop gericht om mensen gezond te maken en te houden. En waar mogelijk ziekte te voorkomen.

Contact

U kunt algemene informatie opvragen over
het UMC Utrecht via:

E-mail info@umcutrecht.nl of via
Telefoonnummer 088 75 555 55
Website www.umcutrecht.nl

of vul het contactformulier hieronder in:
Vul je naam in
Vul een correct e-mailadres in
Vul een opmerking in
Bedankt, je bericht is verzonden.
Er ging iets mis met het verzenden van het formulier. Probeer het opnieuw.

Zoeken

Zoek via een zoekterm naar een pagina binnen deze publicatie.
Vul minimaal 3 karakters in.